مکمل بنزین
تحلیلیخبر

ایران‌خودرو و سایپا خودروهایشان را در سال 98 با قیمت سال 97 فروختند!

وضعیت فروش محصولات ایران‌خودرو و سایپا در صورت‌های مالی این دو شرکت متفاوت‌تر از آن‌چیزی است که بسیاری از بازاری‌ها از آن صحبت می‌کنند. بررسی وضعیت صورت‌های مالی نشان می‌دهد که خودروسازان خودروهای تولیدی خود را با قیمت سال 97 به مشتریان فروخته و یا تحویل داده‌اند، متناقض با مصوبه وزارت صنعت در این رابطه است.

به گزارش چرخان، وضعیت صورت‌های مالی خودروسازان در 6 ماهه اول سال جاری نشان می‌دهد که این دو شرکت بسیاری از تولیدات خود را با لیست قیمت سال 97 به مشتریان تحویل داده‌اند که این به معنی ضرر هنگفتی است که خودروسازان به هزاران میلیارد زیان انباشته خود اضافه کرده‌اند! ایران‌خودرو و سایپا در حالی محصولاتشان را بعضا چند ده میلیون زیر قیمت فعلی به مشتریان تحویل داده‌اند که این هزینه به جای سرازیرشدن به سمت خزانه این دو شرکت و جبران بخشی از زیان‌ها، به جیب دلالانی رفته که به گفته بعضی از مسئولین چیزی در حدود 7 هزار میلیارد تومان کسب سود کرده‌اند!

سایپافروش سمند با میانگین قیمت 40 میلیون تومان و فروش محصولات پژو با میانگین قیمت کمتر از 45 میلیون تومان چیزی نیست که بتوان به راحتی از کنار آن گذشت و ضرر چند ده میلیونی ایران‌خودرو را از این معامله نادیده گرفت. پر واضح است که این شرکت نیز ضرر مذکور را یا از طریق تسهیلات شبیه بلاعوض از دولت دریافت می‌کند و یا به حساب سهامدارانی لحاظ می‌کند که سال‌هاست در انتظار یک سود اندک از سهامشان هستند.

در مقابل سایپا نیز وضعیت مشابهی در محصولاتش داشته و به طور مثال در پراید، میانگین قیمت به چیزی در حدود 26 میلیون تومان می‌رسد. در محصول دیگر این شرکت شاهد میانگین قیمت 32 میلیون تومانی هستیم که این محصول نیز در برهه‌ای به حوالی 60 میلیون تومان رسید و این به معنی ضرر حدود 30 میلیون تومانی سایپا است.

شاید قصه گروه سایپا به مراتب عجیب‌تر از رقیبش باشد چرا که این گروه خودروساز در محصولات شرکت پارس‌خودرو چیزی جز یک زیان سنگین را تجربه نکرد که سری محصولات برلیانس و رنو نمونه واضح این خسران بزرگ پارس‌خودرو است. اما ریشه این اختلاف قیمت‌ها در چیست و چرا باید فاصله قیمت کارخانه و بازار به این مقدار رسیده باشد؟

خودروسازان در نیمه دوم سال گذشته با دستور وزارت صنعت امکان فروش خودرو با قیمت 5 درصد زیر قیمت حاشیه بازار را پیدا کردند ولی این وزارت‌خانه با ورود خود باعث شد تا خودروسازان تمامی پیش‌فروش‌های قبل از بهمن‌ماه خود را با قیمت قبلی به مشتریان تحویل دهند و این همان مشکل بزرگی بود که وضعیت بحرانی خودروسازان را بغرنج‌تر کرد!

ایران‌خودرو و سایپا خودروسازان فروش فوری سایپا و ایران‌خودرو خودروسازان ایران‌خودرو و سایپا شرکت برتر استانداردهای 85 گانه خودروهای داخلی قیمت خودروها خودروهای داخلی قیمت رسمی پراید خودرو سایپا و ایران‌خودرو خودروهای داخلی سهام ایران‌خودرو و سایپا خرید و فروش خودرو خودروساز خودروسازی قیمت خودرو فروش فوریاما کماکان خودروسازان امکان فروش خودرو با قیمت حاشیه بازار را پیدا نکردند و حتی قیمت اعلامی دولت یک قیمت ثابتی بود که نه در اوج بازار و نه در نزول بازار تغییری نکرد و صرفا یک زیان بزرگ را روی دستشان گذاشت. از سوی دیگر خبر و وعده تسهیلات 11 هزار میلیاردی نیز توخالی از آب در آمد و صرفا 4 هزار میلیارد تومان نصیب خودروسازان شد. به نظر می‌رسد که آزادسازی واقعی قیمت‌ها و واردات خودروهای دسته‌دوم تنها راهکارهای جدی برای بهبود وضعیت فعلی بازار هستند.

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا