مکمل بنزین
خبرداخلی

خودروسازان علاقه‌ای به تولید خودروهای کم مصرف ندارند!

تولید خودروهای کم مصرف به یکی از نیازهای اساسی این روزهای مردم کشورمان تبدیل شده و بسیاری از فعالان بازار معتقدند که با گرانی بنزین، عملا این خودروسازان هستند که نقش بسزایی خواهند داشت و امکان کاهش هزینه‌های مردم را خواهند داشت. اما این اتفاق با تولید خودروهای هیبریدی و خودروهای کم مصرف امکان‌پذیر است که گویا آنها علاقه‌ای به این کار ندارند!

به گزارش چرخان، کارشناسان حوزه خودرو معتقدند که یکی از راهکارهای اساسی برای مدیریت مصرف بنزین و کاهش هزینه‌های مردم، استفاده از خودروهای هیبریدی است ولی گرانی اخیر محصولات هیبریدی باعث شده تا دسترسی مردم دهک‌های متوسط و پایین به این خودروها به طور کلی از بین برود.

تولید ایران‌خودرو خودروسازاناما نکته اصلی اینجاست که خودروهای کم مصرف و هیبریدی در حال حاضر به نیاز اصلی کشور تبدیل شده‌اند و طبیعتا با گرانی اخیر ایجاد شده در بازار خارجی‌ها، عملا ایران‌خودرو و سایپا بایستی راسا وارد ماجرا شده و با جدی گرفتن این حوزه، اقدام به تولید خودروهای هیبریدی و کم مصرف نمایند. البته طبق تاریخچه‌ای که از فعالیت این شرکت‌ها داریم، تحرکاتی برای تولید این خودروها انجام شد ولی گویا تمایل جدی برای ادامه‌دار بودنشان وجود نداشت و همه چیز با یک تصمیم‌گیری خودخواهانه برای این خودروسازان به پایان رسید.

مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در مصاحبه‌ای پیرامون این وضعیت گفت: مصرف این مقدار از بنزین غلط بوده و بارها نسبت به این موضوع اعتراض کردم. ما باید بدانیم که بنزین یک سرمایه بین نسلی است که باید با مدیریت درست برای آیندگان حفظ کنیم. اما باید سوال کرد که وقتی قیمت بنزین را افزایش می‌دهیم، آیا جایگزینی را برای آن معرفی کردیم؟ وقتی در 10 سال گذشته چیزی در حدود 10 میلیون خودرو تولید کرده‌ایم و همگی آنها به جز پراید، مصرفی بالاتر از مصرف جهانی و استاندارد دارند، چگونه می‌توان مردم را برای مصرف بالای بنزین سرزنش کرد؟ آیا ما راهکاری برایشان داشتیم و مردم استفاده نکردند؟

خودروهای دست دوموی در ادامه افزود: وقتی از 85 میلیون لیتر بنزین مصرفی روزانه چیزی در حدود 95 درصد از آن صرف محصولات ایران‌خودرو و سایپا می‌شود و سهم خودروهای وارداتی 5 درصد است، چگونه می‌توان بنزین را 3 هزار تومان کرد و مردم را مجبور به استفاده از خودروهایی کرد که مصرف بالایی دارند و این حجم از مصرف را دارند؟ ما دو سال گذشته طرحی را ارائه کردیم که خودروهای کم مصرف و با آلایندگی کمتر از تعرفه 10 درصد برخوردار شوند و سایر خودروها به نسبت مصرف و آلایندگی مالیات بیشتری بپردازند. به طور مثال فردی که مازراتی سوار می‌شود، پایان سال با مابه‌التفاوت 20 میلیون تومانی مصرف سوخت روبرو شده و هزینه دارندگی خود را می‌دهد!

دادفر در ادامه گفت: ما امکان تولید خودروهای هیبریدی را داریم ولی عملا تمایلی به تولید این خودروها دیده نمی‌شود! 5 سال پیش موتورهای هیبریدی وارد کشورمان شد و در خودروهای سمند نیز به کار گرفته شد ولی این طرح مسکوت ماند و پیگیری نشد. طرح‌هایی نیز برای تولید خودروهای هیبریدی تدوین شد ولی هنوز خبری از نتیجه این اقدامات در دست نداریم. در مورد واردات نیز باید بگوییم که در سال 94 اولین خودروی هیبریدی وارد کشور و در حال حاضر نیز 2 هزار خودروی هیبریدی در کشور وجود دارند. در حال حاضر وقتی می‌توان با 23 لیتر مسیر رفت و برگشت تهران – مشهد را طی کرد، چرا باید برای بنزین سوبسید در نظر بگیریم؟

 

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. خودرو هیبریدی از نوع بنزینی -برقی وقتی برای شارژ باطریهایش پلاگ آنرا به پریز برق میزنند منبع تولید برق اگر نیروگاه آبی و یا نیروگاه دیزلی باشد برای کشور ما مناسب نمیباشد . خودرو هیبریدی بنزینی – گازی بهترین گزینه است چون قیمت تمام شده آن کمتر از خودرو هیبریدی بنزینی – برقی میباشد و قطعات بیشتری از آن ساخت داخل است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا