مکمل بنزین
اخبار روز خودروبرگزیده‌هاتازه‌هاخبر

نمونه‌های مونتاژی آواتار آویتا E11، خودرویی با طراحی نادر فقیه‌زاده دیده شد!

نمی‌دانم که چگونه این مطلب را آغاز کنم. از خودرویی بگویم که توسط یک ایرانی طراحی شده، اما قرار نیست وارد ایران شود. یا اینگونه بگویم که یک خودرو ساخت کشور دوست و برادر عزیزمان چین، که توسط یک ایرانی طراحی شده؛ اما بخاطر تحریم‌های ظالمانه آمریکا، قرار نیست این خودرو وارد ایران شود!

بله؛ همانطور که حدس زدید، امروز قرار است تا آخرین اطلاعات از خودرو برند آواتار چینی را به شما بدهیم که اتفاقا توسط یک ایرانی، یعنی نادر فقیه زاده طراحی شده است.

وی که متولد سال 1355 در تهران است، پس از اتمام دوران دانشجویی در دانشگاه فورتسهایم آلمان به شرکت بی ام‌ و پیوسته و طی 20 سال حضور در دپارتمان طراحی این شرکت، در پروژه‌های مهمی چون طراحی داخلی بی ام‌ و سری 7 و در طراحی بیرونی سری 6، سرپرستی تیم طراحی را بر عهده داشت.

به‌ تازگی فقیه زاده به چانگان پیوسته و در تیم طراحی آواتار آویتا E11 حضور داشته است.

آواتار آویتا E11 که به نوعی محصول همکاری سه برند چانگان، CATL و هوآویست، گویا چند روزی است که تولید انبوهش در چین آغاز شده و تصاویری از اولین نسخه‌های مونتاژی آن، توسط رسانه‌های چینی منتشر شده است. چانگان مسئولیت طراحی، توسعه و تولید خودروهای آواتار را بر عهده داشته و CATL هم باطری‌ها و نرم‌افزارهای مربوطه را توسعه می‌دهد. هوآوی هم هرچند سهامی در این شرکت ندارد، اما سخت‌ افزار و نرم‌ افزارهای لازم برای اتوپایلوت، رانندگی هوشمند، اتصالات و سرگرمی آن‌ را توسعه می‌دهد.

این خودرو یک کراس‌اوور کوپه بزرگ محسوب می‌شود که براساس پلت‌فرم الکتریکی EP1 چانگان ساخته شده است. نام آواتار صرفا برای یک خودرو منتسب نشده و قرار است تا خودروهای برقی هوشمند دیگری هم تحت این برند عرضه شوند. اما آویتا E11 که به نوعی پرچمدار فعلی آواتار محسوب می‌شود، قرار است تا با یک پیشرانه 578 اسب بخاری به تولید برسد. البته ذکر این نکته هم مهم است که چینی‌ها همیشه در تیپ‌بندی خودروهای برقیشان، توان موتور و همچنین توان پیمایشی را براساس قیمت، دسته بندی می‌کنند. برای مثال شاید در تیپ پایین‌تر E11، همین موتوری که 578 اسب بخار، قدرت تولید کرده و توان پیمایش 600 کیلومتر را دارد، توان پیمایشی‌اش به 500 کیلومتر محدود شود. بقولی هرچقدر پول بدهی، همان‌قدر آش خواهی خورد…

اما این‌طور که به نظر می‌رسد، قرار است تا رقابت به نسبت سختی میان آواتار و سایر رقبای الکتریکی ساز رخ دهد. NIO، HIPHI، LI، XPENG و… از جمله برندهایی هستند که رقابت با آن‌ها اصلا شوخی بردار نخواهد بود. یکی از مزایای آواتار آویتا E11، پشتیبانی برند CATL به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان باتری خودروهای برقی در جهان است.

بنا به گفته برخی رسانه‌های چینی، آواتار آویتا 11، شتاب صفر تا صد زیر 4 ثانیه داشته و می‌تواند با شارژ کامل مسافتی در حدود 600 کیلومتر را پشت سر بگذارد. این خودرو به یک چیپ نسبتا قدرتمندی با توان پردازشی 400 TOPS مجهز بوده و از نرخ شارژ 240 کیلووات پشتیبانی می‌کند.

هنوز در رابطه با سطح آپشنی آویتا 11 چیزی منتشر نشده است؛ اما باتوجه به تصاویر، می‌توان گفت که در سطح پایین‌تری از پرچمدار شرکت HIPHI قرار خواهد گرفت. یکی از مشخصه‌های خوب این خودرو، استفاده از سقف‌های شیشه‌ای سه‌گانه است که به مونروف مشهور هستند.

اینطور که گفته می‌شود، در نهایت تا سه ماه آینده، این خودرو مجوز شماره‌گذاری چین را دریافت و روانه بازار چین خواهد شد.

قیمت آواتار آویتا 11 اصلا ارزان نبوده و حدود 47 الی 56 هزار دلار قیمت خواهد داشت.

آواتار آویتا E11

سیدعلی سیدهاشمی

سیدعلی سیدهاشمی - SEYYED ALI SEYYED HASHEMI خبرنگار و فعال حوزه خودرو Automotive industry journalist Репортер автомобильной промышленности 汽车行业记者 پیج اینستاگرام: Seyyed.ali_seyyed.hashemi

نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

  1. چینی های بین المللی و پذیرفته شده در اروپا و امریکا وارد بازار ایران نمیشن بخاطر تحریم.تمام این چینیهایی که میان ایران عملا جز ونزوئلا و روسیه و ایران بازار دیگه ای ندارند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا