مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

با قانون جدید واردات، چه خودروهای ارزان قیمتی می‌توان وارد کرد؟

به‌تازگی سه بند از آیین‌نامه وزارت صمت برای واردات خودرو منتشر شده است. یکی از این بندها، در نظر گرفتن دو رده قیمتی 10 و 20 هزار دلاری است و برای خودروهایی که زیر 10 هزار دلار قیمت داشته باشند تعرفه 10 تا 20 درصدی در نظر گرفته شده است؛ اما با قیمت زیر 10 هزار دلار در دنیا چه خودروهایی وجود دارد؟ در پاسخ پاید گفت با این قیمت در بازارهای اروپا و آمریکا تقریباً هیچ خودرویی عرضه نمی‌شود و حتی داچیا ساندرو به‌عنوان یکی از ارزان‌ترین خودروهای بازار اروپا نزدیک به 11 هزار دلار قیمت دارد.

بنابراین، برای یافتن خودروهایی با قیمت زیر 10 هزار دلار باید سراغ کشورهای درحال‌توسعه مثل چین و هند رفت. در این کشورها و به‌خصوص هند به دلیل سطح درآمدی پایین بخش زیادی از جامعه، خودروهای ارزان‌قیمت زیادی عرضه می‌شوند که در ادامه با تعدادی از آن‌ها آشنا خواهیم شد. البته لازم به ذکر است که در اکثر این خودرو به‌منظور کاهش قیمت خبری از سیستم‌های ایمنی مدرن نیست و به همین دلیل از لحاظ ایمنی در تصادفات حرف زیادی برای گفتن ندارند.

رنو کایگر

قیمت: 7,550 دلار

اکثر ما مدل کوئید را به‌عنوان محصول ارزان‌قیمت رنو می‌شناسیم اما این شرکت طی سال‌های اخیر مدل‌های ارزان‌قیمت دیگری را هم عرضه کرده است که یکی از آن‌ها کایگر نام دارد. این خودرو که برای بازار هند در نظر گرفته شده است، کراس‌اووری کمی بزرگ‌تر از کوئید است اما همچنان زیر 4 متر طول دارد تا از معافیت‌های مالیاتی خودروهای زیر چهار متر در هند بهره‌مند شود. کایگر با پیشرانه‌های 1 لیتری سه سیلندر تنفس طبیعی با 72 اسب بخار قدرت و 1 لیتری توربو با 100 اسب بخار قدرت به بازار عرضه می‌شود و گیربکس‌های پنج سرعته دستی یا اتوماتیک CVT برای آن قابل انتخاب است.

نیسان مگنیت

قیمت: 7,520 دلار

نیسان مگنیت کراس‌اوور کوچکی است که روی پلت‌فرم مشترکی با رنو کایگر ساخته شده است و از همان پیشرانه‌ها و گیربکس‌های همتای فرانسوی خود استفاده می‌کند. این خودرو هم مثل کایگر در وهلهٔ اول برای بازار هند در نظر گرفته شده است اما در دیگر بازارهای فرمان راست مثل آفریقای جنوبی، نپال، زامبیا و تانزانیا هم عرضه می‌شود. نیسان مگنیت به‌صورت استاندارد از نمایشگر هشت اینچی لمسی، سیستم کنترل کشش، پایش باد تایرها و کمک به شروع حرکت در سراشیبی‌ها بهره می‌برد.

سیتروئن C3

قیمت: 7,200 دلار

اواخر سال گذشته سیتروئن اقدام به معرفی C3 جدیدی برای بازار هند کرد. این خودرو یک کراس هاچ‌بک زیر 4 متر است که هیچ ارتباطی با C3 اروپایی که زمانی در کشورمان هم عرضه شد ندارد. این C3 جدید فقط با یک پیشرانه 1.2 لیتری سه سیلندر توربو در هند عرضه می‌شود که 80 اسب بخار قدرت و 115 نیوتن متر گشتاور دارد. این کراس هاچ‌بک فرانسوی علاوه بر هند در بازار آمریکای جنوبی هم عرضه خواهد شد.

هیوندای آئورا

قیمت: 7,680 دلار

هیوندای آئورا سدان بسیار کوچکی با طول زیر 4 متر است که در اوایل سال 2020 در هند عرضه شد. این خودرو که بر اساس هاچ‌بک i10 ساخته شده، به‌طور خاص برای بازار هند طراحی شده است. آئورا با سه پیشرانه مختلف شامل 1.2 لیتری دیزلی با 75 اسب بخار قدرت، 1.2 لیتری بنزینی تنفس طبیعی با 82 اسب بخار قدرت و 1 لیتری بنزینی توربو با 100 اسب بخار قدرت به فروش می‌رسد. برای این سدان کوچک کره‌ای دو گیربکس پنج سرعته دستی و پنج سرعته اتوماتیک AMT هم قابل انتخاب است.

کیا سونت

قیمت: 9,450 دلار

سونت هم یکی دیگر از کراس‌اوورهای زیر چهار متری است که برای بازار هند طراحی شده است. این خودرو در اواسط سال 2020 راهی بازار این کشور پرجمعیت آسیایی شد. سونت روی پلت‌فرم K2 هیوندای کیا ساخته شده است که با هیوندای ونی مشترک است. کیا برای سونت پیشرانه‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شود که نمونه‌های بنزینی آن شامل 1 لیتری سه سیلندر توربوشارژ 120 اسب بخاری، 1.2 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی 83 اسب بخاری و 1.5 لیتری چهار سیلندر 115 اسب بخاری می‌شود. سونت علاوه بر هند در بازارهای دیگری مثل اندونزی، آفریقای جنوبی، آمریکای جنوبی و حتی خاورمیانه هم عرضه می‌شود.

سوزوکی دزیره

قیمت: 7,850 دلار

سوزوکی دزیره یک سدان کوچک شهری است که نسل سوم آن در سال 2017 راهی بازار هند شد. این خودرو بر اساس هاچ‌بک سوئیفت ساخته شده و درواقع نسخه سدان سوئیفت محسوب می‌شود. این خودرو هم مثل هیوندای آئورا زیر 4 متر طول دارد که یعنی ابعاد آن چیزی در حد پراید است. دزیره که در اوایل سال 2020 فیس‌لیفت شد، هم‌اکنون با پیشرانه‌های مختلفی در هند عرضه می‌شود که حتی در بین آن‌ها گزینه دوگانه‌سوز CNG هم وجود دارد. این نسخه از یک پیشرانه 1.2 لیتری چهار سیلندر استفاده می‌کند که با گاز 77 اسب بخار و با بنزین 83 اسب بخار قدرت تولید می‌کند.

کوین X3

قیمت: 9,460 دلار

از خودروهای مخصوص بازار هند بگذریم و سری به چین بزنیم. در این کشور با قیمت زیر 10 هزار دلار از برندهای معتبر جهانی خودرویی عرضه نمی‌شود و در این بازه قیمتی باید سراغ خودروهای چینی رفت. یکی از این خودروها کوین X3 است. کوین برندی متعلق به چری است که اقدام به ساخت خودروهای ارزان‌قیمت بر اساس پلت‌فرم‌های قدیمی چری می‌کند. X3 شاسی‌بلند کامپکتی است که بر اساس چری تیگو 3 یا همان ام‌وی‌ام X33 ساخته شده ولی از طراحی و تجهیزات مدرن‌تری بهره می‌برد. این خودرو با پیشرانه‌های 1.5 لیتری بنزینی تنفس طبیعی و توربو در چین عرضه می‌شود که به ترتیب 116 و 156 اسب بخار قدرت دارند.

بائوجون RC-5

قیمت: 8,850 دلار

بائوجون برندی است که از طریق جوینت ونچر جنرال موتورز سایک وولینگ تأسیس شده است. این برند اقدام به عرضه مدل‌های نسبتاً ارزان‌قیمتی در چین می‌کند که یکی از آن‌ها مدلی بنام RC-5 است. این خودرو که در سال 2020 به بازار آمد، در دو مدل سدان و استیشن عرضه می‌شود. پیشرانه‌های قابل انتخاب برای RC-5 نمونه‌های 1.5 لیتری تنفس طبیعی و توربو هستند که به ترتیب 100 و 147 اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. برای انتقال نیروی این موتورها هم گیربکس‌های شش سرعته دستی و اتوماتیک CVT در نظر گرفته شده است.

لادا گرانتا

قیمت: 7,620 دلار

و نهایتاً این مطلب را با خودرویی از بازار روسیه به پایان می‌بریم. این خودرو لادا گرانتا است که در نسخه‌های مختلفی شامل سدان، هاچ‌بک، استیشن، کراس و لیفت‌بک به بازار عرضه می‌شود و ارزان‌ترین آن‌ها نسخه سدان است. گرانتا با یک پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی در دو نسخه هشت سوپاپ و شانزده سوپاپ به بازار عرضه می‌شود که به ترتیب 90 و 106 اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. انتقال نیروی موتور هم توسط گیربکس‌های پنج سرعته دستی و چهار سرعته اتوماتیک انجام می‌گیرد.

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

  1. برای ثبت در تاریخ! تا اطلاع ثانوی هیچ خودرو غیرچینی وارد نخواهد شد

  2. من پارسال سفری به مسکو داشتم
    فرصتی برام پیش اومد و توسط دوستی که اونجا داشتم پشت لادا گرانتا(خودشون میگن گراندا) نشستم.
    ماشین بدی نیست. در واقع از نظر حس رانندگی حس ضعیفی مثل L90 منتقل میکنه.
    از نظر کشش و توان هم چیزی تو همون مایه هاست. گیربکسش کمی ضرایب نامناسب داشت.
    در مجموع از نظر من حداقل با واردات لادا گرانتا هیچی به بازار خودرو ما اضافه نمیشه

  3. اولا که به خاطر تحریم ها هیچ خودروی معتبری وارد نخواهد شد. ثانیا” به فرض امکان واردات، با مذاکره با شرکتهای خودروساز می توان خودروهایی مطابق با قیمت درخواستی و شرایط کشورمان سفارش و وارد کرد. کاری که هندوستان کرده است

  4. حاجی خیلی از این مدلها فرمان راست هستند و برای واردات محدود اصلا فرمان چپ تولید نمیشه
    خلاص

  5. اینا همش بازیه.
    الان جک جی۴ که نه تحریمه و نه مشکلی داره، قیمتش تو ایران ۴۹۵ میلیونه و تو دوبی حدود ۲۶۰ تومن!
    خودرویی که درسته چینیه ولی برند نسبتا معتبریه و خودروی کم استهلاک و به نسبت ایرانیا ایمن‌تر و با کیفیت‌تره.
    همین جک جی۴ رو اگه ۳۰۰ میدادن چقدر قیمت بازار بسیاری از این لگن‌های ایرانخودرو و سایپا میریخت؟!
    حالا واقعا توقع دارید چیزی رو وارد کنن که قیمت بازار لگن‌هاشون رو بهم بریزه؟!
    هرگز!
    اینا الان هم که قیمت کامودیتی‌های جهانی اینهمه هم ریخته پایین دنبال گرون کردن خودروهاشون هستن!
    چه برسه به اینکه اجازه بدن خودرویی بهتر از گاریهای خودشون اما هم قیمت با اون‌ها وارد ایران بشه.

  6. این خودروها که نام بردی همشون صد مرتبه از گاری های مرگ ایرانخودرو و سایپا بهتره شک نکن شما برندهایی مثل رنو و کیا و هیوندای و نیسان را با ارابه های مرگ ایرانی مقایسه میکنی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا