مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

فیس‌لیفت‌هایی برای جوان کردن پیرمردها! از ژیان تا آوانته و مزدا 323

همه میدانیم که در کشورمان خودروهای قدیمی مدت‌ها روی خط تولید باقی می‌مانند و سال‌ها و حتی دهه‌ها پس از خاتمه تولید توسط سازنده اصلی، در اینجا باقدرت کماکان تولید می‌شوند و با قیمت‌های چند صد میلیون تومانی به فروش می‌رسند. البته انصافاً خودروسازان وطنی هم برای اینکه به تولید خودروهای از رده خارج محکوم نشوند، بعضاً اقدام به فیس‌لیفت این مدل‌های قدیمی می‌کنند تا این پیرمردها را در ظاهر کمی جوان‌تر جلوه دهند. از این فیس‌لیفت‌ها در ایران زیاد دیده‌ایم که پژو 405 SLX و پراید 132 از بارزترین آن‌ها هستند و به‌عنوان جدیدترین نمونه هم می‌توان تندر 90 جدید سایپا را مثل زد؛ اما این فیس‌لیفت‌ها و جوان‌سازی‌ها فقط مختص خودروسازان ایرانی نیست و در طول تاریخ در دیگر کشورها هم دیده شده است. حال در ادامه قصد داریم با تعدادی از فیس‌لیفت‌هایی که روی خودروهای قدیمی انجام گرفته و سعی داشته ظاهر آن‌ها را مدرن‌تر جلو دهد آشنا شویم.

سیتروئن 2CV

سال‌های تولید: 1948 تا 1990

سیتروئن 2CV که ما در ایران آن را با نام ژیان می‌شناسیم، پس از جنگ جهانی دوم به بازار آمد و خیلی زود بسیاری از کشورهای دنیا را فتح کرد. شاید عجیب باشد اما این خودرو تا سال 1990 توسط خود سیتروئن به تولید می‌رسید. البته در سال 1967 مدل جدید دایان (همان ژیان) بر اساس پلت‌فرم 2CV معرفی شد اما تولید 2CV هم همچنان ادامه داشت. یکی از کشورهایی که 2CV را تولید می‌کرد آرژانتین بود. شعبه آرژانتینی سیتروئن تولید این خودرو را در سال 1960 آغاز کرد و هرچند این شعبه در سال 1982 تعطیل شد اما زندگی 2CV در این کشور همچنان ادامه یافت زیرا یک شرکت آرژانتینی بنام IES حقوق تولید و کارخانه سیتروئن آرژانتین را خرید و تولید 2CV را ادامه داد. IES در سال 1986 مدل جدیدی بنام آمریکا را معرفی کرد که فیس‌لیفتی روی 2CV محسوب می‌شد. این خودرو به جلوپنجره، سپرها و چراغ‌های جلوی مربعی مجهز شده بود تا چهره آن به دایان شبیه شود. این چراغ‌ها از رنو 6 گرفته شده بودند و در عقب هم از چراغ‌های جدیدی استفاده شده بود. با عرضه آمریکا، فروش IES افزایش یافت و یک سال بعد مدل سوپر آمریکا را با داشبورد جدید و بهبودهای فنی مثل انتقال دسته‌دنده به کف خودرو به بازار فرستاد. تولید سوپر آمریکا با ورشکستگی شرکت IES در سال 1990 خاتمه یافت.

پژو 504

سال‌های تولید: 1968 تا 2006

پژو 504 در سال 1968 معرفی شد و به‌سرعت به یکی از موفق‌ترین محصولات پژو مبدل گشت. هرچند این خودرو در سال 1983 از روی خط تولید پژو در فرانسه کنار رفت اما در کشورهای دیگری مثل نیجریه و کنیا تا سال‌ها بعد همچنان تولید می‌شد. در آرژانتین نیز شرکتی بنام SAFRAR در سال 1969 تولید 504 را آغاز کرد و تا سال 1999 به تولید آن ادامه داد. این شرکت اما در سال 1991 پژو 504 را با نمای جلو و عقب جدیدی به بازار فرستاد تا با چراغ‌ها و سپرهای تازه، شاید چهره فرتوت این پیرمرد فرانسوی کمی بروز شود. در این فیس‌لیفت هرچند چراغ‌های جلو همچنان مشابه نمونه اولیه بودند ولی برای عقب چراغ‌های کاملاً متفاوتی طراحی شده بود. این شرکت آرژانتینی داخل 504 را هم بازطراحی و مدرن‌تر کرد.

فولکس‌واگن جتا

سال‌های تولید: 1984 تا 2013

نسل دوم فولکس‌واگن جتا در سال 1984 راهی بازار شد و هرچند در سال 1992 با نسل سوم جایگزین شد اما تازه در سال 1991 از طریق جوینت ونچر فولکس‌واگن فاو در چین روی خط تولید رفت و تا سال 2013 به تولید رسید. نسل دوم جتا در طول دوران تولید خود در چین چندین فیس‌لیفت را تجربه کرد که آخرین آن‌ها در سال 2010 صورت گرفت. در این فیس‌لیفت، سدان سالخورده فولکس‌واگن به چراغ‌ها، سپرها و جلوپنجره جدیدی مجهز شد تا ظاهری مدرن‌تر پیدا کند. سرانجام در مارس 2013 تولید این جتای قدیمی در چین پایان یافت و با نسل کاملاً جدیدی جایگزین شد.

رنو کلیو

سال‌های تولید: 1998 تا 2017

رنو نسل دوم کلیو را در سال 1998 معرفی کرد و با اینکه نسل سوم آن را در سال 2005 به بازار فرستاد اما نسل دوم را با چند فیس‌لیفت همچنان تا سال 2012 روی خط تولید خود در فرانسه نگه داشت. پس از این نیز تولید کلیو در کشورهایی مثل آرژانتین و کلمبیا تا سال 2017 ادامه یافت. در اکتبر سال 2012 نسخه جدیدی از کلیو در نمایشگاه خودروی سائوپائولو برای بازار آرژانتین با نام میو معرفی شد. این نسخه مطابق با زبان طراحی جدید رنو در آن زمان، تغییرات ظاهری بزرگی را خصوصاً در قسمت جلو تجربه کرده بود و سعی داشت شبیه نسل چهارم کلیو شود که تقریباً هم‌زمان در همان سال در نمایشگاه پاریس رونمایی شده بود. کلیو میو به‌عنوان ارزان‌ترین محصول رنو در آمریکای لاتین در نظر گرفته شده بود و سرانجام در اکتبر سال 2016 با خط تولید خداحافظی کرد.

مزدا 323

سال‌های تولید: 1998 تا 2012

نسل نهم مزدا 323 که در کشورمان هم عرضه شد، در سال 1998 معرفی شد و مزدا در سال 2003 مدل جدید مزدا 3 را جایگزین آن کرد. شرکت چینی هایما اما که در آن سال‌ها با مزدا همکاری می‌کرد، در همان سال پایان عمر نسل نهم 323، آن را روی خط تولید برد و این سدان ژاپنی را با نام هایما فامیلی در چین عرضه کرد. سپس هایما در سال 2010 اقدام به فیس‌لیفت فامیلی کرد و آن را با چراغ‌ها و سپرهای جلو و عقب جدید به بازار فرستاد. تولید فامیلی تا سال 2012 ادامه یافت و سپس هایما نسل دوم آن را با طراحی کاملاً جدیدی معرفی کرد.

هیوندای آوانته

سال‌های تولید: 2000 تا 2014

نسل سوم هیوندای آوانته یا همان الانترا که در سال 2000 معرفی شد هم یکی دیگر از خودروهای این لیست است که در کشورمان عرضه شد. این خودرو با تجربه یک فیس‌لیفت در سال 2004، تا سال 2006 روی خط تولید هیوندای در کره جنوبی باقی ماند و سپس با نسل چهارم جایگزین شد. تولید نسل سوم الانترا در سال 2003 توسط جوینت ونچر پکن هیوندای آغاز شد و در سال 2010 مورد فیس‌لیفت قرار گرفت. در این فیس‌لیفت، چراغ‌ها و سپرهای جلو و عقب خودرو تغییر کردند و هرچند سعی داشتند چهره جدیدی به این سدان سالخورده ببخشند اما هماهنگی چندانی با فرم کلی قدیمی آن نداشتند.

داچیا لوگان MCV

سال‌های تولید: 2004 تاکنون

لوگان به‌عنوان یک محصول اقتصادی و ارزان‌قیمت، توسط رنو برای داچیا توسعه داده شد و از سال 2004 در نسخه‌های مختلفی شامل سدان، وانت و استیشن یا MCV به بازار آمد. با اینکه در سال 2012 نسل دوم لوگان معرفی شد اما در همین سال، نسخه MCV نسل اول این خودرو در قالب پروژه مشترکی بین رنو، نیسان و لادا، در روسیه با نام لادا لاگروس روی خط تولید رفت تا خلأ یک استیشن ارزان‌قیمت در سبد محصولات لادا که با خاتمه تولید مدل کهن‌سال ریوا در سال 2010 ایجاد شده بود را پر کند. این خودرو در ابتدا در ظاهر به‌جز تغییر لوگوها به لادا و تغییراتی جزئی در سپرها و جلوپنجره، هیچ تفاوتی با لوگان MCV نداشت اما در سال 2021 لادا نسخه بروز شده آن را معرفی کرد که در جلو به چراغ‌های نسل دوم لوگان مجهز شده است.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. فیس لیفتهای ایرانی ( البته به جز فیس لیفت زانتیا ) نسبت به فیس لیفتهای درج شده در مقاله، بسیار بهتر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا