مکمل بنزین
گوناگونخبر

نگاهی به خودروی نظامی Volk؛ گرگِ روسی!

خودروی نظامی و سبک VPK-3927 Volk توسط یکی از زیر مجموعه‌های گروه GAZ با نام VPK طراحی و توسعه داده شده است. این خودرو معروف به گرگ بوده و یک نسخه پیشرفته از خودروی نظامی GAZ Tigr یا همان ببر روس‌هاست! Volk برای اولین‌بار در سال 2010 رونمایی شد و ارتش روسیه  سه مدلِ آزمایشی آن را مورد استفاده قرار داد.

ارتش روسیه هنوز از خودروی Volk به عنوان یک خودروی تاکتیکی و اصلی استفاده نمی‌کند و ترجیح داده است که فعلا منتظر رونمایی از نسخه‌های جدیدتر و مکمل‌های واقعی خودروی GAZ Tigr باشد. بنابراین روسیه خودروی Volk را در تعدادی محدود مورد استفاده قرار داده و میل چندانی برای استفاده از آن در عملیات‌های مختلف نظامی ندارد.

Volk برای حمل‌ونقل نیروها، تجهیزات، شناسایی و ماموریت‌های ضد تروریسم طراحی شده است. این خودرو یک طراحی نسبتا ساده داشته و اجزاء مختلف آن به راحتی تعویض شده و اشتراکی می‌باشد!

این گرگ روسی بسیار سنگین وزن بوده و در مدل معمولی 7 تن وزن دارد. اما اگر نسخه زرهی آن توسط ارتش روسیه سفارش داده شود؛ باید منتظر خودرویی با وزن 7.5 تن باشیم.

نمونه‌های مختلف Volk توان حمل‌بار از 500 کیلوگرم تا 1.5 تن را دارند. مدل 6 چرخ Volk با توجه به انعطاف‌پذیری و ظرفیت مناسبی که برای حمل‌بار و… دارد؛ برای انجام عملیات‌های تاکتیکی بسیار مناسب به نظر می‌رسد.

نسخه‌های استاندارد Volk توان حمل 8 نفر را داشته و ظرفیت حمل نیروها با خودروی نظامی Volk، با توجه به ارائه نسخه‌های بزرگتر، تغییرکرده و توان حمل نیرو و بارِ بیشتری خواهد داشت.

نظامیان روسی توان نصب و استفاده از مسلسل‌های 7.62 و 12.7 میلی‌متری را برروی خودروی نظامی Volk دارند. اگر سلاح‌های مذکور برای کشتار دشمنان کافی نبود؛ می‌توان مسلسل 30 میلی‌متری، سیستم‌های ATGM، خمپاره‌انداز و نارنجک‌انداز اتوماتیک را به Volk افزود و در میادین نبرد جولان داد! البته اگر نگران بمب‌ و مین‌های دشمن هستید باید توجه کرد که نسخه زرهی Volk به راحتی در برابر انفجار 8 کیلوگرم تی‌ان‌تی مقاومت کرده و شلیک گلوله‌های 7.62×51 میلی‌متری ضد زره، تاثیری برروی عملکرد آن ندارد.

اما پیشرانه Volk یک موتور دیزلی توربوشارژ و توسعه یافته به نام YaMZ-5347-20 است. این موتور 240 اسب‌بخار قدرت داشته و سرعت Volk را به 120 کیلومتر در ساعت می‌رساند.

نسخه دیگری از پیشرانه مذکور وجود دارد که توان آن 300 اسب‌بخار است. شاسی و اجزاء مختلف Volk با خودروی نظامی GAZ Tigr مشترک بوده و حتی می‌توان از قطعات BTR-80 APC و GAZ Vodnik برروی Volk استفاده کرد.

سیستم تعلیق Volk بسیار پیشرفته بوده و می‌توان ارتفاع آن از سطح زمین را از 250 میلی‌متر تا 500 میلی‌متر تغییر داد. همچنین خودروی نظامی Volk از پیشرانه پیش گرم کننده(pre-heater)، سیستم tire inflation و… استفاده می‌کند.

امین نقی زاده

از اواخر سال 94 به تیم نویسندگان چرخان پیوسته و از آن زمان تاکنون با نهایت علاقه و اشتیاق به همکاری خود با این تیم دوست داشتنی ادامه داده‌ام. همیشه در حال یادگیری هستم و هیچ گاه از مطالعه به دور نبوده و نخواهم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا