مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌هابررسی

بررسی ویژگی‌ها و مشخصات بستیون NAT، تاکسی برقی ایران خودرو

در دوران وزیر صمت کنونی، توجه و تمرکز این وزارتخانه روی خودروهای پاک الکتریکی و هیبریدی بیشتر شده و ازاین‌رو خودروسازان کشورمان عرضه این خودروها را در دستور کار قرار داده‌اند و طی چند وقت اخیر شاهد معرفی خودروهای هیبریدی و برقی زیادی بوده‌ایم.

اینکه چقدر این برنامه‌ها عملی خواهد شد و خواهیم توانست خودروهای الکتریکی را در خیابان‌های کشور ببینیم هنوز مشخص نیست ولی به نظر می‌رسد خودروسازان داخلی در عرضه این خودروها جدی باشند. یکی از این شرکت‌ها، ایران‌خودرو است که قصد دارد به‌زودی مینی‌ون الکتریکی فاو بستیون NAT را به‌عنوان تاکسی به بازار عرضه کند.

در ادامه با ویژگی‌ها و مشخصات این خودرو آشنا خواهیم شد.

فاو بستیون NAT

معرفی کلی بستیون NAT

این خودرو یک MPV یا مینی‌ون تمام الکتریکی محصول برند بستیون فاو است که اولین بار در نمایشگاه انرژی نوی هایکو 2021 رونمایی شد. بستیون همان بسترن سابق است که در پایان سال 2018 به بستیون تغییر نام داد. این خودرو نیز ابتدا با نام E05 شناخته می‌شد اما بعد از رونمایی نام آن به NAT تغییر پیدا کرد که مخفف «نکست اتوماتیک تاکسی» است. برند بستیون پیش از این و با نام بسترن با گروه بهمن همکاری رسمی داشته و هم اکنون نیز یکی از محصولاتش با نام بستیون T77 توسط بهمن خودرو و BMCARS قرار است به بازار عرضه شود.

فاو بستیون NAT

طراحی بیرونی بستیون NAT

بستیون NAT ظاهر زیبا و منحصربه‌فردی دارد. در جلوی خودرو، فقدان جلوپنجره نشان می‌دهد که با خودرویی الکتریکی طرف هستیم اما یک نوار LED باریک که چراغ‌های جلو را به هم متصل کره، نمای این قسمت را از یکنواختی خارج کرده است. همچنین زیر این نوار طرحی با خطوط عمودی مشابه جلوپنجره محصولات بنزینی بستیون کار شده که خیلی مشخص نیست. زیر چراغ‌های جلو هم ورودی‌های هوای عمودی باریکی کار تعبیه شده است. یکی از ویژگی‌های جالب NAT اما نوع درهای آن است زیرا درهای سمت راننده به شکل معمولی هستند اما سمت راست در عقب به‌صورت کشویی طراحی شده تا هنگام باز کردن در توسط مسافران، احتمال برخورد با عابرین پیاده یا دوچرخه‌سواران از بین برود. در عقب هم با شیب معکوس شیشه عقب و بیرون‌زدگی قسمت صندوق، شاهد نمای منحصربه‌فردی هستیم درحالی‌که چراغ‌ها هم به شکل جالبی در طرفین شیشه عقب تعبیه شده‌اند.

داخل بستیون NAT

داخل NAT به‌اندازه بیرون آن خاص و منحصربه‌فرد نیست ولی بااین‌حال، فضای مدرن و نسبتاً زیبایی دارد. مقابل راننده، غربیلک فرمانی جلب‌توجه می‌کند که بی‌شباهت به فرمان هیوندای سوناتا نیست. یک صفحه آمپر دیجیتالی کوچک هم در اینجا دیده می‌شود و خبری از نمایشگرهای بزرگ متصل به همی که این روزها در بسیاری از خودروهای جدید می‌بینیم نیست. نمایشگر اطلاعاتی-سرگرمی به شکل ایستاده بالای داشبورد خودنمایی می‌کند و کمی پایین‌تر هم دریچه‌های تهویه طرح سراسری دیده می‌شود. بااین‌حال، در کابین NAT استفاده زیادی از پلاستیک خاکستری شده و مثل بسیاری از مینی‌ون‌ها خبری از کنسول مرکزی هم نیست. این خودرو با 4,450 میلی‌متر طول، 1,840 میلی‌متر عرض و 1,680 میلی‌متر ارتفاع، فرمی جعبه‌ای شل و عمودی دارد که کابین جاداری را فراهم کرده و با سهولت ورود و خروج می‌تواند گزینه مناسبی برای تاکسی باشد.

فاو بستیون NAT

تجهیزات و امکانات بستیون NAT

ازجمله مهم‌ترین امکانات این خودرو می‌توان به موارد زیرا اشاره کرد:

  • صندلی‌های چرمی
  • سیستم کنترل پایداری و کنترل کشش
  • ترمز اضطراری
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی
  • کروز کنترل
  • سیستم جلوگیری از واژگونی
  • ترمز پارک برقی و اتوهلد
  • سیستم پایش باد تایرها
  • و…

فاو بستیون NAT

پیشرانه بستیون NAT

این مینی‌ون چینی از یک موتور الکتریکی استفاده می‌کند که 161 اسب بخار قدرت و 155 نیوتن متر گشتاور دارد. انرژی موردنیاز این موتور هم توسط یک پکیج باطری لیتیوم فسفات تأمین می‌شود که با هر بار شارژ کامل امکان پیمودن 425 کیلومتر را فراهم می‌کند. همچنین به لطف قابلیت شارژ سریع، می‌توان ظرف تنها 30 دقیقه تا 80 درصد باطری‌ها را شارژ کرد. بستیون NAT به سیستم احیای انرژی ترمزها هم مجهز است که هنگام ترمز گیری باطری‌ها را شارژ می‌کند.

فاو بستیون NAT

قیمت و جمع‌بندی

قیمت بستیون NAT در چین از 147,800 یوآن معادل 20,900 دلار آغاز شده و در گران‌ترین نسخه به 164,800 یوآن معادل 23,300 دلار می‌رسد؛ بنابراین، این مینی‌ون خودروی نسبتاً گران‌قیمتی است و قیمت آن در کشورمان به بیش از 1.5 میلیارد تومان خواهد رسید و قطعاً رانندگان تاکسی معمولی توان خرید آن را نخواهند داشت و باید به‌صورت ناوگانی از طریق انعقاد قرارداد با شهرداری شهرها عرضه شود.

فاو بستیون NAT

مشخصات فنی بستیون NAT

پیشرانه الکتریکی
قدرت 161 اسب بخار
گشتاور 155 نیوتن متر
محور محرک جلو
طول 4,450 میلی‌متر
عرض 1,840 میلی‌متر
ارتفاع 1,680
برد 425 کیلومتر

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. چراغ های جلو کوچک اند برای مسافرت طولانی چشم راننده را خسته می‌کند طول ماشین هم زیاده باید ده تا فرمان بگیری تا دور برنده رنک خوبه مشکل دیگه نداره اگه قیمتش مناسب باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا