مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

ده واقعیت جذاب از BMW که احتمالا نمی‌دانید!

جلوپنجره‌های بزرگ، موتور دیوانه و یک گذشته تاریک!

کمپانی Bayerische Motoren Werke یا همان BMW، در سال ۱۹۱۶ و به عنوان یک تولیدکننده موتور هواپیما تاسیس شد. اولین محصول BMW یک موتور شش سیلندر بود، طرحی که امروزه در خودروهای این شرکت استفاده می‌شود. در آن زمان طراح BMW، مکس فریز، ایده‌ی بهتری برای موتور هواپیما داشت و آن استفاده از تنها چهار سیلندر بود. موتور IIIA در جنگ جهانی اول، بارها و بارها توسط موفق‌ترین خلبان جنگنده، Red Baron، استفاده شد، وی از این موتور به عنوان ”بهترین موتور” یاد کرد و آن‌ را به شهرت رساند. موتور BMW یک پدیده انقلابی بود و تقاضای بالای ارتش باعث رشد و توسعه این کمپانی در طول جنگ جهانی اول شد.

در ادامه جنگ، BMW توسط متحدین از ساخت موتورهای هوایی منع شد و به ساخت انواع وسایل، از تجهیزات مزرعه گرفته تا لوازم خانگی مشغول شد. در این دوره، BMW ساخت موتور برای موتورسیکلت‌ها را هم امتحان کرد، این کمپانی اولین موتورسیکلت خود را در سال ۱۹۲۳ تولید کرد و در سال ۱۹۲۸، پس از خرید شرکتی که تحت لیسانس British Austin Sevens بود، اولین خودروی خود را ساخت.

اما، تاریک‌ترین و تلخ‌ترین قسمت تاریخچه کمپانی BMW به بعد از جنگ جهانی دوم برمی‌گردد؛ این کمپانی از ساخت وسایل نقلیه موتور دار یا هواپیما منع شد و با ساخت گلدان، تابه و دوچرخه‌های پدالی به حیات خود ادامه داد؛ اینکه BMW بتواند ۱۰۰ سال با چنین شرایطی به حیات خود ادامه دهد به اندازه کافی دور از ذهن هست، چه برسد به اینکه جایگاه یک خودروساز مشهور را به دست بیاورد که سازنده خودروهای لوکس اسپرت است. با این حال این برند به حیات خود ادامه داد، شکوفا شد و خودروهای خارق العاده‌ای برای ما به ارمغان آورد.

در ادامه این مقاله به فکت‌هایی از BMW اشاره خواهیم کرد که احتمالا نمی‌دانید.

سری جدید جلوپنجره‌های کلیوی شکل BMW نظرات منفی زیادی دریافت کردند؛ اگرچه این مدل جلوپنجره طراحی جدیدی نیست. BMW اولین بار در سال ۱۹۳۳، از این جلوپنجره در مدل ۳۰۳ استفاده کرد و تا دهه ۷۰ میلادی این طراحی را حفظ کرد. تا جایی که می‌دانیم، جلوپنجره خاصِ BMW، در مدل‌های New Klasse سال ۱۹۶۲ به صورت یک جلوپنجره عمودی ظاهر شدند و هنگامی که این سری به بازار وارد شدند جلوپنجره‌ها مدام و به شکل قابل توجهی کوچک‌تر شدند تا به سایز و شکل امروزی خود رسیدند.

شاید شهرت امروز BMW، به خاطر موتور شش سیلندرش باشد، اما ریشه موفقیت این کمپانی در موتورهای چهار سیلندر آن است. در سال ۱۹۶۲، BMW موتور M10 خود را با قدرت ۷۲ اسب بخار معرفی کرد و تا سال ۱۹۸۸ که تولید M10 متوقف شد، به طور مدام آن را ارتقا داد. نسخه توربوشارژ M12، در سال ۱۹۸۲، در اتومبیل‌های فرمول یک استفاده شد؛ این موتور در سال ۱۹۸۳، نلسون پیکه و خودروی Brabham او را به مقام قهرمانی رساند.

در ورژن تقویت شده این موتور که مختص خودروهای مسابقه‌ای بود، توان موتور بین ۱۴۰۰ تا ۱۵۰۰ اسب بخار بود. این موتور یکی از موفق‌ترین موتورهای رقابتی BMW شناخته می‌شود.


  • BMWاولین خودروی الکتریکی BMWدر سال ۱۹۷۲ ساخته شده است

موتور 1602e که با نام 1602 Elektro Antrieb نیز شناخته می‌شود در ۱۹۷۲ معرفی، و به نشان توسعه BMW تبدیل شد. باتری این خودرو با هر شارژ کامل برای پیمودن تنها ۳۷ کیلومتر انرژی تولید می‌کرد و به همین خاطر قابل فروش نبود، اما BMW آن را در المپیک ۱۹۷۲ به نمایش درآورد. موتور این خودرو ۴۳ اسب بخار نیرو تولید می‌کرد و صفر تا صدی معادل ۸ ثانیه داشت، 1602e برخلاف خودروهای برقی مدرن از باتری‌های سربی استفاده می‌کرد.


  • BMWخانواده Quandt

کسی که BMW را از ورشکستگی در سال ۱۹۵۹ نجات داد یک صنعت‌گر به نام هربرت کواندت بود، او ثروت خود را با خرید ۵۰ درصد کمپانی BMW و تامین هزینه‌های لازم برای ساخت BMW700 به خطر انداخت و با این کار به ثروت قابل توجهی دست پیدا کرد. وی مطمئن شد که خانواده‌اش بعد از مرگ او، از طریق BMW و قراردادهای تجاری دیگر از ثروتش سود ببرند.

خانواده کواندت گذشته تاریکی دارند که به برده داری در جنگ جهانی دوم مربوط می‌شود؛ این خانواده سال‌هاست که مخفی مانده‌اند، و تنها در سال ۱۹۹۵ بود که پس از بازنگری در قوانین تجارت داخلی مشخص شد آن‌ها هنوز هم مالک ۵۰ درصد از کمپانی BMW هستند.


  • رکورد طولانی‌ترین دریفت جهان

در زمان نگارش این خبر، BMW کماکان رکورد طولانی‌ترین دریف را در گینس دارد. در سال ۲۰۱۸، یوهان شوارتز توانست رکورد باورنکردنی‌ای به ثبت برساند، او توانست یک دریفت ۲۳۲.۵ مایلی را در ۸ ساعت متوالی و توسط یک BMW M5 به ثبت برساند. موتور توربوشارژ ۴.۴ لیتری V8 این خودرو یک هیولای تشنه است، پس برای ثبت این رکورد لازم بود خودرو در حال حرکت سوخت گیری کند. به همین خاطر، BMW از سازندگان ماشین سفارشی Detroit Speed خواست که یک رابط طراحی کنند تا امکان انتقال سوخت از خودروی مجاور را به وجود بیاورد. در طول رکورد، مت باتز، پنج بار از پنجره درب عقب Detroit Speed بیرون آمد تا رابط را متصل کرده و به خودرو رکورد شکن سوخت برساند.

  • BMW

    طراحی داخلی قطار و هواپیما

BMW از سال ۱۹۵۴ به بعد دیگر هرگز هواپیمایی نساخته است؛ اما اخیرا از طریق استودیوی طراحی صنعتی خود، BMW Design، در مورد طراحی داخلی هواپیما تحقیقاتی انجام داده و امروز، طراحی داخلی فضای BMW در برخی از مدل‌های Ava Air، Starlux و Singapore Airlines قابل استفاده است. این کمپانی در زمینه طراحی داخلی قطار هم فعالیت داشته و قطارهایی که از این طراحی بهره می‌برند در سال ۲۰۲۲ ارائه خواهند شد.


  • BMWخودروی الویس پرسلی یک BMWبود

ستاره Rock ‘N’ Roll، الویس پرسلی ابتدا یک BMW 507 خریداری کرد و سپس آن را در سال ۱۹۶۰ به آمریکا فرستاد، و یک BMW  دیگر به بازیگر فیلم Fun In Acapulco، اورسلا اندرس، هدیه کرد. توجه و علاقه زیاد الویس به BMW 507 دوباره توجه جهانیان را به سمت BMW، به عنوان یک سازنده خودروهای اسپورت، جلب کرد. اگرچه ساخت این خودرو بسیار هزینه بر بود و تقریبا این کمپانی را ورشکست کرد. با در نظر گرفتن دو نمونه اولیه، BMW، تنها ۲۵۲ BMW507 تولید کرد.


  • استون مارتین DB5جیمز باند از موتور M بهره می‌برد

فیلم جدید جیمز باند بالاخره اکران شد و DB5 نمادین به سینماها بازگشت. البته، برای بدلکاری، راندن خودروهای کمیابی که ارزش میلیون دلاری دارند چندان عاقلانه به نظر نمی‌رسد. سازندگان این فیلم در عوض از ماکت‌هایی که به دقت و با همکاری استون مارتین ساخته شده‌اند استفاده کرده؛ موتور این خودروها تنفس طبیعی بوده و قدرتی معادل ۳۰۰ اسب بخار تولید می‌کنند، دوست‌داران بی ام و به راحتی متوجه خواهند شد که موتورهای این خودروها بسیار به موتور ۳.۲ لیتری S54 از سری افسانه‌ای M3 شباهت دارند و یک نویسنده خودرو بریتانیایی هم در اینستاگرام نوشته که موتور و گیربکس از سری قدیمی‌تر 3 هستند. البته کمپانی استون مارتین این موضوع را تایید نمی‌کند.


  • BMW به عنوان شوخی اول آوریل یک ماشین جدید هدیه داد!

نمایندگی بی ام دابلیو نیوزلند، آن سال را برای تیانا مارش و مادرش تاریخی کرد! نمایندگی Newmarket BMW اعلامیه‌هایی به مضمون “ویژه اول آوریل! _اولین نفری باشید که امروز صبح خودروی خود را به همراه این اعلامیه به نمایندگی BMW Newmarket می‌آورد تا خودروی قدیمیتان (هرچه که باشد) را با یک BMW نو معاوضه کنید!” در سراسر نیوزلند پخش کرده بود. این اعلامیه از طرف اکثر شهروندان به عنوان شوخی اول آوریل در نظر گرفته شد. اما مارش و دوستش در نمایندگی حاضر شدند، آن‌ها انتظار داشتند نمایندگی BMW Newmarket نیسان قدیمیشان با یک ماشین اسباب بازی عوض کند؛ اما با یک BMW 1 به ارزش ۵۰ هزار دلار از نمایندگی خارج شدند.


  • شما هنوز هم می‌توانید قطعات BMWهای کلاسیک را از BMWخریداری کنید

یک بی‌ام‌و کلاسیک دهه ۴۰ به گیربکس نیاز دارد؟ نگران نباشید! می‌توانید به راحتی در یکی از نمایندگی‌های محلی آن را سفارش دهید برنامه کلاسیک بی ام و همانطور که قطعات خودروهای کلاسیک-مدرن را تولید می‌کند، قطعات مورد نیاز خودروهای قدیمی را هم ارائه می‌دهد.

این خودروسازی تا جایی پیش رفته که اولین کارخانه خود در مونیخ را بازپس گرفته و به محل مرمت و خدمات خودروهای قدیمی تبدیل کرده به علاوه BMW خودروهای کلاسیک خود را در آن‌جا نگهداری می‌کند. لازم به ذکر است که شما می‌توانید اتومبیل‌های ترمیم شده را به طور مستقیم از BMW خریداری کنید.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا