مکمل بنزین
گوناگونبرگزیده‌ها

نگاهی به مسیر تکاملی تویوتا لند کروز!

کمتر کسی است که شرکت نام‌آشنای ژاپنی تویوتا و محصولات باکیفیت آن را در ایران نشناسد. محصولاتی که نه‌تنها مردم در تلاش برای به دست آوردن آن‌ها هستند بلکه سازمان‌ها و وزارتخانه‌های دولتی در کشور نیز تعداد زیادی از خودروهای باکیفیت و قدرتمند آن را در اختیاردارند.

این شرکت در سال 1937 تأسیس‌شده و اکنون در کل جهان تعداد نزدیک به 370 هزار نفر کارمند و کارگر در اختیار دارد که هرکدام از آن‌ها باافتخار اعلام می‌کنند که در تویوتا مشغول به فعالیت هستند. این شرکت در سال 2016 بااعتبار نقدی بالغ‌بر 30 میلیارد دلار و تولید محصولات باکیفیت و مدرن خود توانست رتبه اول را در بین برترین برندهای خودرویی جهان به دست آورد و در سال‌های اخیر با توسعه محصولات هیبرید خود مانند پریوس توانست گوی رقابت در این حوزه را از رقیبان خود برباید و رتبه اول فروش محصولات هیبریدی در جهان را به نام خود ثبت کند.

تویوتا اولین شرکتی است که توانست در کل جهان تعداد بی‌نظیر 10 میلیون خودرو را در یک سال تولید کرده و آن را به مشتریان خود در سراسر جهان به فروش برساند که یکی از نمونه‌های بارز آن خودروی سدان تویوتا کرولا است که توانست از ابتدای تولید خود تا به امروز بیش از 40 میلیون دستگاه به فروش برسد. رقمی بی‌نظیر که کمتر خودرویی تا به امروز توانسته به رکورد فروش آن دست یابد.

این شرکت رکوردهای بسیار زیادی در سطح جهان از خود به‌جا گذاشته است مثل، رتبه اول فروش در ایالات‌متحده در سال 2014، رتبه اول خدمات پس از فروش در سال 2017، قابل‌اعتمادترین برند در خودروهای وارداتی آمریکا، یکی از برترین تولیدکننده خودروهای کم استهلاک در جهان و ده‌ها دستاورد دیگر که هرکدام حاصل احترام به مشتری و ارتقای هرروزه کمیت در کنار کیفیت بسیار بالا است.

اما در بین تمامی محصولات این شرکت، یک خودروی دوست‌داشتنی و قدرتمند که البته با توجه به سایت رسمی تویوتا می‌توان گفت که گران‌ترین خودروی حال حاضر این شرکت است خط تکامل و پیشرفت بسیار چشمگیری دارد. با نگاهی به تفاوت طراحی و قوای محرکه لند کروز از ابتدای تولید آن تا به امروز شاهد تغییرات بسیار شگرفی خواهید بود، تغییراتی که به دلیل نداشتن چشم‌انداز بلندمدت و احترام نگذاشتن به مشتری به‌هیچ‌وجه در بین محصولات تولید داخل نمی‌توان یافت.

در این مطلب به مقایسه این تویوتای پر ابهت در طول دهه‌های قبل می‌پردازیم:

 1957 FJ25

این مدل با دو در بزرگ و پنجره‌هایی از جنس پارچه که قابلیت تا شدن دارند عرضه شد. داخل خودرو جوری طراحی‌شده که افراد راست‌دست یا چپ‌دست هیچ مشکلی با دکمه‌ها و کنترل خودرو ندارند. خودرویی که در نوع خود یکی از بهترین سیستم‌های تعلیق و شاسی را داشت و به همین دلیل در بسیاری از ارتش‌های دنیا به‌عنوان خودرویی نظامی باقابلیت‌های زیاد مورداستفاده قرار گرفت.

این مدل دارای موتور 6 سیلندر 3.4 لیتری و گشتاور 159 پوند فوتی خود حرف زیادی برای گفتن داشت.

 

 1970 FJ40

این مدل تلفیقی از سادگی و قدرت بود که البته شاهد تغییرات زیادی نسبت به نسخه قبلی خود بود. تغییراتی ازجمله سقف دولایه بسیار سفت و محکم که هنگام چپ شدن خودرو از سرنشینان محافظت کند تفاوت‌های دیگر در قوای محرکه خودرو بود. بسیاری از کارشناسان خودرو، دوام و استقامت بالای این نسخه را از عواملی می‌دانند که آن را تبدیل به یک اسطوره برای شرکت تویوتا کرد.

این نسخه نیز 6 سیلندر بود اما با حجم موتور 3.9 لیتر و گشتاور تولیدی 209 پوند فوت.

1977 FJ45

این مدل که برپایه نسخه قبلی ساخته‌شده بود نمونه‌ی Pick up مدل قبلی به شمار می‌رفت. البته نسخه‌های سدان 4 در نیز با شمار پایین در آن سال‌ها تولید شد. قوای محرکه آن دقیقاً مانند نسخه‌ی قبلی بود و هیچ تفاوتی نداشت.

 

1986 FJ60

این نسخه که می‌توان آن را شروعی برای تغییرات شگرف در لند کروز دانست، تفاوت‌های بسیار چشمگیری را نسبت به مدل‌های قبلی خود تجربه کرد. تفاوت‌هایی ازجمله، موتور دیزلی و بنزینی جدید، سیستم انتقال قدرت جدید، طراحی بدنه و داخلی جدید و صندلی‌های ردیف سوم برای بالا بردن تعداد سرنشینان. تویوتا در این خودرو سعی کرده بود که خودرویی خانوادگی مخصوص مسافرت بسازد. البته خودرویی که میراث گذشتگان خود یعنی خاصیت Off Road خود را نیز حفظ کند. سری 60 های لند کروز به جان‌سخت نیز معروف بودند، به این معنا که اگر حتی 600 هزار کیلومتر با آن رانندگی می‌کردید تفاوت چشمگیری در قوای محرکه آن نسبت به‌روز اول مشاهده نمی‌کردید. این خودرو با موتور 6 سیلندر 4.2 لیتری و باقدرت 135 اسب بخاری عرضه می‌شد.

1988 FJ62

این نسخه درواقع میراث طراحی و قوای محرکه نسخه قبلی را بر دوش داشت. یعنی تقریباً با همان شکل و شمایل و فضای زیاد و راحت داخلی برای سرنشینان. البته تغییراتی نیز در آن مثل جعبه‌دنده اتوماتیک، کمتر شدن حجم موتور به 4 لیتر و درعین‌حال افزایش 20 عددی اسب بخار نسبت به مدل قبلی و چراغ‌های جلو مستطیلی شکل که چهره‌ای خشن‌تر و جذاب‌تر به آن داده بود، صورت گرفت.

1992 FZJ80 OZ

این نسخه در پی استقبال فراوان جهانی به لند کروزهای سری 60 ساخته شد. لوکس بودن و امکانات به‌روز از سیاست‌های تویوتا برای فروش محصول جدیدشان بود. خودرویی که به‌وضوح می‌توان تغییرات صورت گرفته در قوای محرکه و طراحی زیباتر خارجی را مشاهده کرد. تغییراتی ازجمله، محورهای عقب یکپارچه و محکم نسبت به محورهای فنری نسخه قبلی که نوسانات جاده را برای سرنشینان بسیار کمتر می‌کرد. روکش‌های چرم، یک یخچال کوچک برای سرنشینان عقب و رادیو در داشبورد آن از دیگر امکانات جدید برای سرنشینان بود. موتور آن 6 سیلندر با حجم 4.5 لیتر و قدرت 212 اسب بخار بود که به‌راحتی می‌توانست رانندگان جسور خود را راضی نگه دارد.

2007 VDJ79

این نسخه درواقع نسخه‌ی تکامل‌یافته سری هفتادی بود که در اواخر 1984 معرفی شد. تکاملی که نسبت به گذشتگان خود تفاوت‌های زیادی ایجاد کرد. تفاوت‌هایی مثل موتور 8 سیلندر 4.5 لیتری که قدرت 202 اسب بخار را در اختیار راننده قرار می‌دهد. طراحی چراغ‌ها و بدنه نیز بسیار متفاوت‌تر از گذشته بودند و چهره‌ای زیباتر به خودرو بخشیده‌اند.

2013 Land Cruiser

این نسخه را شاید با قاطعیت انقلابی در طراحی مدل لند کروز شرکت تویوتا دانست. نسخه‌ای که تلفیقی از قدرت، زیبایی، لوکس بودن، و امکانات به‌روز و مدرن است.

امکاناتی مانند، تودوزی کاملاً چرم، گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو، صفحه‌نمایش جلو، تهویه مطبوع بسیار پیشرفته و ده‌ها امکانات جانبی دیگر برای سرنشینان. موتور این خودرو 8 سیلندر v8 5.7 لیتری است که قدرت بی‌نظیر 381 اسب بخار و گشتاور 401 پوند فوت را در اختیار راننده قرار می‌دهد. البته جعبه‌دنده آن نیز کاملاً به‌روز شده، و سیستم تعلیق عقب نیز از نوع دینامیک جنبشی (Kinetic Dynamics) است.

2018 Land Cruiser

این نسخه ازنظر ظاهری تفاوت چندانی با نسخه قبلی خود ندارد. اما پشتوانه آن 60 سال تجربه شرکت تویوتا در خودروهای off road قدرتمندی است که جایی برای حرف نمی‌گذارد. بی‌شک این لند کروز یکی از بهترین‌ها در کلاس خود است که ازنظر امکانات و قوای محرکه کمتر رقیبی برای آن در سطح جهان پیدا می‌شود. لند کروزی که نه‌تنها راحتی را برای سرنشینان خود هنگام سفر بلکه چابکی و قدرت یک خودروی تمام off road را نیز برای رانندگان عشق جاده خاکی رو دارد.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا