مکمل بنزین
خبرداخلی

شوک جدید به بازار خودروهای خارجی با یک مصوبه جدید در گمرک!

به گزارش چرخان، شاید سال 96 را بتوان یکی از سالهای بسیار بد برای خودروهای خارجی نامید چرا که افت و خیزهای موجود در این سال به قدری زیاد بود و مشکلات فراوانی در این زمینه وجود داشت که بسیاری از فعالان این بازار را دچار مشکل کرد و ورشکستگی بسیاری از نمایشگاه‌داران پیامد تصمیم گیری‌های مختلفی بود که در ارگانهای دولتی گرفته میشد.

یکی از دلایلی که باعث شد اوضاع بازار خودروهای خارجی بهم بریزد تصمیم توقف ثبت سفارش در نیمه اول سال بود که با بسته شدن سایت ثبت سفارش، بسیاری از افرادی که قبل از تاریخ اعلام شده، اقدام به واردات خودرو کرده بودند سودهای کلانی را از آن خود کردند و ادامه‌دار شدن این ماجرا باعث شد که شرکتهای واردکننده نیز نتوانند به تعهدات خود در قبال مشتریانی که پیش‌خرید کرده بودند، عمل کنند.

نامه نگاری‌های گمرک به وزارت صنعت نمونه واضحی از تخلفاتی است که در زمینه واردات خودروهای خارجی صورت گرفت که این نامه‌نگاری حاوی تخلفات بسیاری بود که در این زمینه رخ داده بود. در این میان پای وزیر اقتصاد نیز به این ماجرا باز شد و شخص آقای کرباسیان با سوال از مدیر گمرک پیرامون شرایط ورود 5000 دستگاه خودروی خارجی حواشی موجود در این بازار را افزایش داد. رئیس گمرک اما نه تنها با پاسخش، آتش این بازار را خاموش نکرد، بلکه شعله‌های این آتش را با اعلام تخلفات ثبت سفارش جعلی بیش از پیش نمود.

وقتی موضوع تخلفات واردات در گمرک به این حد بالا گرفت، پای حراست وزارت صنعت نیز به این موضوع باز شد که طی یک اطلاعیه رسمی ورود این نهاد نظارتی به موضوع واردات خودروهای خارجی اعلام شد. در اطلاعیه حراست وزارت صنعت آمده بود که تمامی خودروهای خارجی وارد شده در مدت زمان ممنوعیت ورود خودروهای خارجی که از طریق قاچاق وارد کشور شده‌اند و یا در گمرکات کشور هستند، مشمول قانون مبارزه با قاچاق می‌شوند و طبق این قانون در مورد این خودروها تصمیم‌گیری خواهد شد.

بی‌وای‌دی S6

اما در حال حاضر بخشنامه‌ای از سوی دفتر واردات گمرک ایران به تمامی گمرکات کشور صادر شده است که طبق آن، تمامی خودروهای ثبت سفارش شده از 28 تیر ماه حق ترخیص نخواهند داشت و مراتب باید به اداره کل این نهاد گزارش شود تا تصمیم‌گیری توسط مسئولین ارشد گمرک انجام شود. جالب اینجاست تمدیدیه ثبت سفارش از تاریخ 28 تیر ماه نیز شامل این مصوبه می‌شوند و طبق آن، بسیاری از خودروهای در گمرک مانده، تکلیفی نامشخص خواهند داشت.

البته بدیهی است که این بخشنامه شامل خودروهای واردشده از دیماه سال جاری نخواهد شد ولی خودروهای وارد شده از مرداد تا آذرماه سال جاری مشمول این بخشنامه می‌شوند.

در این بین بازار خودروهای خارجی بسیار راکد شده و مشتری در این بازار به ندرت یافت می‌شود. نوسانات زیاد این بازار که هر روز با خبر افزایش قیمت رسمی یک خودرو و یا کاهش خودروی دیگر در بازار آزاد، همراه است باعث شده است که بسیاری از اهالی بازار سردرگم شوند. از یک طرف مشتریان انتظار کاهش قیمت خودروهای وارداتی را دارند و از سوی دیگر اهالی بازار از عدم احتمال کاهش قیمت خودرو سخن می‌گویند که باید دید کدام طرف، در این دوئل موفق می‌شوند؟

بیشتر بخوانید: تحویل ۳۰ روزه ؛ کلاهبرداری جدید بعضی از شرکتهای واردکننده خودروهای خارجی !

ذاکری

بعضی وقت‌ها می‌شه با یک چیز کوچک بزرگ‌ترین شادی‌ها رو خلق کرد و بعضی وقت‌ها کل دنیا هم جمع بشن، نمی‌تونن خوشحالت کنن... قصه من و تیبای خودم همینه... باهاش زندگی می‌کنم و خوشحالم! در چرخان از اخباری می‌نویسم که می‌دونم برای خیلی‌ها جالبه و مفیده!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا